هواساز - طراحی و ساخت انواع هواساز صنعتی و هواساز آپارتمانی

طراحی و تولید انواع هواساز معمولی، هواساز هایژنیک، هواساز فول فرش

هواساز - طراحی و ساخت انواع هواساز صنعتی و هواساز آپارتمانی

طراحی و تولید انواع هواساز معمولی، هواساز هایژنیک، هواساز فول فرش

هواساز دستگاهی است که به منظور تولید هوا در تهویه مطبوع در حالتهای سرمایش و گرمایش به کار می رود. هواسازها معمولاً جعبه فلزی بزرگی است که شامل دمنده، کویلهای گرم و سرد، فیلتر، محفظه اختلاط ، تجهیزات کنترلی، صداگیر، لرزه گیر، دمپر و رطوبت زن میباشد. در واقع هواسازها فن کویل های بزرگی هستند که مطابق با کاربری، از فیلترها و فن های مختلف استفاده می گردد و در تولید هوای سرد و گرم و هوای تمیز جهت بیمارستانها و سالنهای تولید که نیاز به هوای تمیز دارند کاربرد دارند.

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

هواساز

  هواساز دستگاهی است که به منظور تولید هوا در تهویه مطبوع در حالت های سرمایش و گرمایش به کار می  رود. هواسازها معمولاً جعبه فلزی بزرگی است که شامل دمنده، کویلهای گرم و سرد، فیلتر، محفظه اختلاط ، تجهیزات کنترلی، صداگیر، لرزه  گیر، دمپر و رطوبت  زن میباشد. در واقع هواسازها فن کویل  های بزرگی هستند که مطابق با کاربری، از فیلترها و فن  های مختلف استفاده می گردد و در تولید هوای سرد و گرم و هوای تمیز جهت بیمارستانها و سالنهای تولید که نیاز به هوای تمیز دارند کاربرد دارند.

به عبارت بهتر هواساز یا دستگاه هوارسان که واحد انتقال هوا (Air Handling Unit) نام دارد، دستگاهی است که جهت تأمین و انتقال جریان هوای مناسب، به منظور تهویه (تأمین هوای تازه)، سرمایش (تأمین هوای خنک) و گرمایش (تأمین هوای گرم) به عنوان یکی از سیستم­های تهویه مطبوع یا HVAC شناخته می ­شود.

یک هواساز از اجزا و قسمت‌های زیر تشکیل شده‌است:

فن یا هواکش

فن یا هواکش، به عنوان یکی از اجزای مهم هواساز جهت جابجایی و جریان هوا در سیستم به کار می‌رود. بسته به نوع هواساز، امکان تعبیهٔ فن و هواکش‌های مختلفی از جمله محوری، سانتریفوژ، فولی و… وجود دارد.

فیلتر

در دستگاه‌های هواساز از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آن‌ها به صورت زیر است:

برای تصفیهٔ ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می‌شود. در مراحل بعدی از فیلترهای هپا و اولپا که از جنس بوروسیلیکات و به ترتیب دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

معمولاً به منظور تمیز نگه داشتن تمام اجزای پایین دست، فیلترها به عنوان اولین مرحله در هواساز نصب می‌گردند. با توجه به درجه تصفیه مورد نیاز، فیلترها در دو یا چند ردیف پشت سر هم قرار می‌گیرند به طوری که فیلتر درشت صفحه‌ای جلوی فیلتر ریز کیسه‌ای قرار گیرد. از آنجایی که نگه‌داری و تعویض فیلتر صفحه‌ای ارزان‌تر است، از فیلترهای گرانترِ کیسه‌ای محافظت می‌کند.

کویل‌های گرمایش و سرمایش

بسته به نوع کاربرد و موقعیت جغرافیایی، ممکن است هواساز به منظور تغییر دما و رطوبت هوا نیاز به تأمین حرارت، سرما یا هر دو داشته باشد. این فرایند توسط کویل‌های مبدل گرمایی که در مسیر جریان هوا قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود.

اگر رطوبت گیری لازم باشد، با سردسازی هوا به منظور رسیدن به نقطه شبنم و چگالش مایع، کویل سرمایشی به کار برده می‌شود. کویل گرمایشی که بعد از کویل سرمایشی قرار گرفته‌است (و به عنوان کویل گرمایش مجدد شناخته می‌شود)، هوا را تا دمای مورد نیاز گرم می‌نماید. این فرایند باعث کاهش میزان رطوبت هوای تهویه شده می‌گردد.

اغلب در شرایط آب و هوایی سردتر که دما به زیر نقطه انجماد می‌رسد، با هدف جلوگیری از یخ زدگی فیلترها و لوله‌های آب پایین‌دستِ جریانِ هوا، کویل پیش گرمکن به عنوان اولین مرحله به کار برده می‌شود. کنترلری نیز پس از این کویل نصب می‌شود تا اگر حداقل دمای مورد نیاز تأمین نگردد، جهت محافظت از دستگاه، کل هواساز را خاموش نماید.

کویلهای گرمایش یا با آب داغ یا بخار آب کار می‌کنند یا الکتریکی هستند و کویل‌های سرمایش با آب مبرد یا یک ماده مبرد کار می‌کنند. کویل‌های سرمایش و گرمایش هواساز باید با استفاده از لوله‌کشی با چیلر و بویلر در ارتباط باشند.

رطوبت زن

غالباً رطوبت زنی در آب و هوای سرد که گرمایش پیوسته هوا موجب خشکی بیش از اندازه هوا می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکهٔ بخار و عمل رطوبت‌گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود.

در اینجا مرطوب کننده‌هایی را که استفاده از آن‌ها رایج است، معرفی می‌کنیم:

مرطوب کننده نوع اسپری

این نوع مرطوب‌کننده یک سری و نازل‌های اسپری دارد که می‌توانند آب را با فشار PSI 15 یا حتی بالاتر اسپری کنند.

مرطوب کننده نوع تشت بخار

مرطوب‌کننده تشت بخار یک تشت و کویل گرمایش در هواساز دارد که می‌تواند آب موجود در میان تشت را گرم کند. بخار آبی که در نتیجه این کار ایجاد می‌شود، می‌تواند سطح رطوبت هوای محیط اطراف را افزایش دهد.

مرطوب کننده نوع شبکه بخار

در این نوع مرطوب کنند، حفره‌های ریزی در لوله وجود دارند که بخاری را که از میان لوله جریان پیدا می‌کند، توزیع می‌کنند. در این مورد، آبی که گرم می‌شود تا بخار را برای توزیع در شبکه ایجاد کند، تهویه می‌شود تا از پخش شدن بو در فضای اتاق جلوگیری کند.

تجهیزات کنترلی

تجهیزات کنترلی برای تنظیم هر ویژگی هواساز؛ مانند دبی عبوری هوا، دمای هوای تأمین شده، کیفیت هوا و میزان رطوبت، ضروری است. این تجهیزات می‌توانند به سادگی یک ترموستاتِ قطع/وصل یا به پیچیدگی سیستم ساختمان هوشمند باشند. اجزای معمول سیستم کنترلی شامل دماسنج‌ها، رطوبت سنج‌ها، عملگر مکانیکی، موتورها و کنترلرها می‌شود.

هواساز ایرواشر مخصوص سالن‌های پرورش قارچ

هواساز مهم‌ترین دستگاه سالن‌های پرورش قارچ خوراکی در روش کشت مدرن است. تنظیم دما و رطوبت، دی اکسید کربن و اکسیژن، همچنین شستشوی هوا و جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل سالن و البته سم پاشی خودکار و ایجاد توسط کویل‌های سرمایش مرتبط با یک پکیج خنک‌کن یا یک چیلر، سرد می‌شود یا توسط کویل‌های مرتبط با یک بویلر یا المنت‌های حرارتی گرم می‌شود.

 

برای سفارش انواه هواساز با ما تماس بگیرید.

نظرات (۱)

برای ساخت یک هواساز هایژنیک برای یک سوله 800 متری چقدر هزینه لازمه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی